WE ARE HERE BeCAUSE YOU WERE/ARE (t)HERE
CURATOR
Data: 12 november – 13 december 2014
Opening tentoonstelling: 11 november 2014, 19u
Locatie: das weisse haus, Kriehubergasse 24-26, 1050 Wenen
Curator: Lennard Dost
Kunstenaars: Jennifer Mattes (Austria) – Christina Werner (Austria) – Daniël Dennis de Wit (Holland) – Wouter Osterholt & Elke Uitentuis (Holland)– Ivette Mrova Zub (Holland) – Alexander Schikowski (Hungary) – Nuria Güell & Levi Orta (Spain/Cuba) – Azahara Cerezo & Mario Santamaria (Spain) – Oliver Ressler (Austria) – Abner Preis (Holland) – Marina Gržinić & Aina Šmid (Slovenia) – Elmas Deniz (Turkey) – Katharina Swoboda (Austria) – Fabian Hesse (Germany).
www.dasweissehaus.at / http://studiodwh.wordpress.com
In de zomer van 2014 reageerde ik op een open call voor internationale curatoren geïnitieerd door studio das weisse haus in Wenen. Ik stuurde een voorstel in voor een project over het Congres van Wenen, dat in 2014 precies 200 jaar geleden begon. Ze selecteerden me. Met als gevolg dat ik slechts negen dagen nadat ik terugkwam uit Malta de trein naar Wenen nam. In das weisse haus, waar ik van 22 september tot 23 november 2014 verbleef, werkte ik aan een tentoonstelling genaamd WE ARE HERE BeCAUSE YOU WERE/ARE (t)HERE.
“In 2014 was het precies 200 jaar geleden dat in Wenen het Congres van Wenen begon. Het was vlak na de val van Napoleon. Veel veranderde met de nederlaag van Napoleon en na dit congres, dat ging over de politieke reorganisatie en institutionele wederopbouw van Europa. Op dit moment hebben we het ook moeilijk in Europa, als gevolg van verschillende crises, of ze nu financieel, cultureel, religieus en/of moreel zijn.
Europa probeert zich ‘vast te houden’, maar het lijkt erop dat het nog niet klaar is voor wat er gebeurt.
Tegelijkertijd zijn steeds meer mensen sceptisch over Europa en de Europese Unie, en zijn ze ontevreden over hoe ze door de EU worden behandeld. Je kunt je afvragen of de symbolische constructie die Europa is nog wel van toepassing is vandaag de dag. Of hebben we een andere vorm en misschien Europese symboliek nodig, in een tijd waarin geografische grenzen en morele grenzen veranderen?
WE ARE HERE BeCAUSE YOU WERE/ARE (t)HERE, een groepstentoonstelling waaraan kunstenaars uit heel Europa deelnamen, reflecteerde op de symboliek die Europa gebruikt en/of waarmee Europa wordt geassocieerd en op de morele grenzen en geografische grenzen die op dit moment in Europa veranderen. De tentoonstelling kwam o.a. met nieuwe soorten organisatiemodellen, stelde Europa’s identiteit, grenzen, waarden en symboliek in vraag en reflecteerde op deze huidige periode van strijd en tumult, en tot op zekere hoogte op de strijd van destijds”.
De Nederlandse kunstenaars Wouter Osterholt & Elke Uitentuis namen deel met een video van de performance ‘celebrate diversity’. Voor die performance reden ze tien dagen lang in een auto met vlaggen van de 10 meest voorkomende nationaliteiten rond in de stad Eindhoven, in een poging te achterhalen hoe mensen op straat zouden reageren.
Kunstenaar Ivette Mrova Zub maakte een nieuwe video over een vrouw uit de Filipijnen die, na enkele jaren in Nederland te hebben gewerkt en zonder officiële papieren door Europa te hebben gereisd, onlangs terugging naar de Filipijnen.
In de video vertelt de vrouw dat het in Europa niet lukte om het leven te leiden waar ze van droomde, o.a. omdat ze er niet in slaagde de benodigde papieren te bemachtigen. Marina Gržinić & Aina Šmid video ‘Naked Freedom (2010) “conceptualiseerde de mogelijkheid van sociale verandering onder omstandigheden van het financiële kapitalisme.
Het laatste deel van hun video ondervroeg opnieuw niet-EU-burgers in Europa en de status van Afrika in Europa en Afrikanen die in de EU proberen te leven en te werken. De video ging over mechanismen van inclusie en uitsluiting in de EU. En Katharina Swoboda maakte een nieuwe video-installatie over Caroline van Rijeka, die na de nederlaag van Napoleon in Rusland in 1812 de bevelhebber van het Britse leger, dat op 3 juli 1813 Rijeka naderde, overreedde om de burgers en hun bezittingen te sparen. Kort daarna (op 26 augustus), nog voor de beslissende nederlaag van Napoleon bij Leipzig, veroverde het Oostenrijkse leger Rijeka.
Het is veilig om te veronderstellen dat als Carolina er niet was geweest, de stad en haar mensen hier niet zouden zijn zoals ze er nu zijn.”
Foto’s © eSeL.at
De tentoonstelling omvatte nieuw werk in opdracht van Katharina Swoboda, Daniël Dennis de Wit, Fabian Hesse, Ivette Mrova Zub en Abner Preis en updates van bestaand werk van Marina Gržinić & Aina Šmid en Azahara Cerezo & Mario Santamaria. Alle Nederlandse artiesten die meededen aan de expositie kwamen langs voor de opening.
De tentoonstelling werd mogelijk gemaakt door de Nederlandse Ambassade in Oostenrijk
PERS
Ik werd over het project geïnterviewd door het Dagblad van het Noorden. Het artikel verscheen ook in de Leeuwarder Courant op 5 december 2014.