Nieuwe Vide programma 2019
DIRECTEUR/CURATOR PRESENTATIE-INSTELLING NIEUWE VIDE
Van 1 mei 2015 tot en met 31 januari 2019 was ik werkzaam als directeur/curator bij presentatie-instelling Nieuwe Vide in Haarlem, Nederland. (3,5 dagen per week, op freelance basis). www.nieuwevide.nl
Als directeur/curator waren mijn taken onder meer:
– begroting opstellen en bijhouden
– fondsen aanvragen
– overeenkomsten opstellen voor freelancers
– programma samenstellen
– team samenstellen en leiden
– hoofdredacteur van een nieuw tijdschrift
– communiceren met stakeholders
– het ontwikkelen van tentoonstellingen
– het stimuleren van de berichtgeving in de pers
Ik was tevens oprichter van Nieuwe Vide’s Journal of Humanity en bedacht het Focus Artist-concept. Ook ben ik in 2016 begonnen met de Soephoek (wekelijks soep eten samen met mensen uit de buurt en studiohuurders).
Onderwerp van het programma 2019 & 2020: Absurdisme
Programma 2019 & 2020 ondersteund door: Mondriaan Fonds, Gemeente Haarlem
Deelname aan Supermarket Art Fair 2019 ondersteund door: Mondriaan Fonds
Begin 2020 nam ik na bijna 4 jaar afscheid van Nieuwe Vide. Maar niet zonder eerst de toekomst goed geborgd te hebben (toekenning van 2-jarige subsidie 2019-2020 door het Mondriaan Fonds + verhoging van de meerjarige subsidie van de Gemeente Haarlem).
Hieronder de projecten die zijn georganiseerd als onderdeel van mijn programma 2019 – dat al in de planning stond toen ik afscheid nam en door het team verder gewoon is doorgezet.
PLANET VIDE – hiphop counterculture
Data: 12 – 20 januari 2019 @nieuwevide Haarlem, Tentoonstelling | Workshops | #Pbl
Inclusief een samenwerking met Triple Threat (een organisatie voor empowerment van jongeren in Schalkwijk, Haarlem)
Workshops @triplethreat.nl van 22/12/18 t/m 06/01/19
Workshops door @haagshiphopcentrum
Zaterdag 12/01/19 #PEOPLEBEFORELIKES -7 benefietveiling voor @voedselbankhaarlem
Curator + initiatiefnemer: TRIK
Planet Vide’ was een project dat 2 maanden duurde en ging over de verschillende elementen van de hiphopcultuur. Het bestond uit 3 onderdelen: een workshopprogramma (op locatie Triple Threat in Schalkwijk, Haarlem), een benefietveiling getiteld PeopleBeforeLikes en een tentoonstelling over hiphopcultuur (inclusief klassieke hiphopfilms) in Nieuwe Vide.
Tijdens de kerstvakantie van 2018 zijn er 5 workshops gegeven door Haags Hiphop Centrum (H3C). De workshops waren bedoeld voor jongeren die aangesloten waren bij Triple ThreaT. De onderwerpen van de 5 workshops waren: Graffiti, Breakdance, Beats creatie, Rap en DJ’en.
De opening van de tentoonstelling en de People Before Likes benefietveiling (People Before Likes – 7) waren op 12 januari 2019. Het evenement begon om 12.00 uur en eindigde om 23.00 uur. De veiling leverde een geldbedrag op van 2400 euro, dat in een later stadium werd gedoneerd aan Voedselbank Haarlem.
Foto’s © Frans Claassen
A World Crafted out of Conspiracy and Cabals
Kunstenaar: Damon Packard
Data: 8 februari – 10 maart 2019
Curator: Lennard Dost
Nieuwe Vide trapte haar programma over absurdisme af met de eerste internationale solotentoonstelling van de Amerikaanse filmmaker Damon Packard. Packard is een kunstenaar die uitblinkt in absurde horror en parodieën maakt op het werk van wereldberoemde regisseurs, zoals George Lucas (The Untitled Star Wars Mockumentary, 2003). Packard is een absolute outsider in zowel de kunst- als de filmwereld. Het verhaal gaat dat hij, na jarenlang worstelen om films uit eigen zak te voltooien, bij het overlijden van een familielid een grote erfenis ontving, die hij besteedde aan Reflections of Evil (2002), een lange verhandeling over hedendaagse Amerikaanse paranoia. Zijn werk is doe-het-zelf en kent geen grenzen. Hij behoort tot de wilde fauna van Los Angeles en zijn films bevinden zich ergens tussen arthouse-cinema en videokunst. Packard blijft relatief onbekend voor het publiek. Hij staat bekend om zijn pessimistische kijk op de filmwereld, waarbij hij vaak commentaar geeft op het feit dat regisseurs geen controle hebben over hun werk en dat de artistieke visie in Hollywood altijd wordt opgeofferd voor winst. Hij beweert ook dat de creativiteit in de film na het einde van de jaren zeventig grotendeels verdwenen is.
Een sterke band met het werk van John Waters en de broers George en Mike Kuchar is terug te vinden in het werk van Packard. De gebroeders Kuchar waren pioniers in de Amerikaanse undergroundfilmscene van de jaren zestig en maakten deel uit van dezelfde scene als kunstenaar Andy Warhol en filmmaker Stan Brakhage.
Hun werk is campy, low budget en zit vol over-the-top satire. Terwijl Waters en deze andere makers zich distantiëren van de ‘mainstream’, zoekt Packard die mainstream op, zij het op geheel eigenzinnige wijze. Met popcultuur, consumentisme en de blockbuster als uitgangspunt.
Bij de opening Cine.nl/Schokkend Nieuws gaf filmjournalist Theodoor Steen een inleiding over Damon Packard.
Foto’s © Lennard Dost
EXTRA
Zaterdagmiddag 9 maart gaf Theodoor Steen een presentatie getiteld: ‘Theo Talks Trash’. Plus de film Doggie Woggiez! Poochie Woochiez! van Everything is Terrible werd vertoond. Theodoor Steen is filmjournalist en programmeur met uitgebreide kennis van Trash Cinema. Tot voor kort werkte hij als programmeur voor Breda B-, Underground en Trash Filmfestival. Momenteel schrijft hij voor Cine.nl en Schokkend Nieuws. Hij is vooral geïnteresseerd in hoe beeldtaal gebruikt kan worden om boodschappen over te brengen. Hondje Woggiez! Poochie Woochiez! is een surrealistische remake van Alejandro Jodorowsky’s film uit 1973, “The Holy Mountain”, volledig bestaande uit geleende fragmenten uit talloze hondenfilms.
Pers: Cine.nl, Jegens & Tevens
Nieuwe Vide at Supermarket 2019
Kunstenaar: Data Bosma
Locatie: Supermarket Art Fair, Stockholm (Zweden)
Data: 4-7 april 2019
Curator: Lennard Dost
Nieuwe Vide presenteerde kunstenaar Data Bosma op Supermarket Art Fair 2019, Stockholm, Zweden. Bosma gebruikt in haar installaties een grote verscheidenheid aan media waardoor er een ruimte of sfeer ontstaat. Haar werk onderzoekt het menselijke aspect in technologie en op internet. Vaak gaat het werk over verlangen of obsessie, achteraf getoond in offline sculpturen en ruimtes met dezelfde intensiteit. Haar meest recente werken maken gebruik van de gewoonte om bepaalde online beelden voortdurend te observeren, binnen de veiligheid van hun huis, op zoek naar dingen om een bepaalde emotie te voelen of een bepaalde herinnering opnieuw op te roepen. De ruimtes die zij creëert roepen dezelfde emoties op, maar dan op een overdreven manier, waardoor soms absurde of tegenstrijdige sferen ontstaan. Eerder zij oa. curator van het Pavillon: PINK PINK MOON voor The wrong in 2018. Ter informatie: The Wrong is de grootste en meest uitgebreide biënnale die hedendaagse digitale kunst viert. https://theverkeerd.org/
SUPERMARKET is een internationale, door kunstenaars gerunde kunstbeurs die een showcase biedt van kunstenaarsinitiatieven van over de hele wereld met als doel hun unieke projecten en ideeën te tonen, kansen te creëren voor nieuwe netwerken in de Zweedse en internationale kunstscene, en de passie te delen en vitaliteit die aanwezig zijn in deze sfeer van de kunstwereld. https://www.supermarketartfair.com/
De presentatie van Data Bosma won de Super M award voor beste beursstand.
The world of K., or the prophecy of the excesses of modern bureaucracy
Kunstenaars: Michiel Westbeek, Daniël Dennis de Wit, Ivette ‘Mrova’ Zub, Elly Scheele & Carlijn Voorneveld
Data: 26 april- 23 juni 2019
Curator: Lennard Dost
De wereld van K., of de profetie van de excessen van de moderne bureaucratie’ was gebaseerd op het boek Der Prozess van Franz Kafka. Kafka (1883-1924) schreef het boek tussen 1914 en 1915 en verscheen postuum in 1925. Der Prozess vertelt het verhaal van bankbediende Jozef K die op een ochtend zonder aanwijsbare reden wordt gearresteerd. Er worden onduidelijke juridische procedures tegen hem gevoerd en hij komt terecht in een absurdistische wereld van obscure gerechtsdienaren en eindeloze bureaucratie.
Hoe kunnen we vandaag de dag een boek als Der Prozess lezen en interpreteren? Wat is de rol van het absurdisme binnen de context van onze huidige politieke situatie? Of wordt de politiek zelf misschien een Kafkaiaans scenario? De kunstenaars in ‘De wereld van K., of de profetie van de excessen van de moderne bureaucratie’ reflecteerden allemaal op hun eigen manier op thema’s uit Kafka’s werk. Speciaal voor deze tentoonstelling creëerden zij nieuw werk waarin zowel literatuur als maatschappelijke verantwoordelijkheid een rol speelden.
Pers: Haarlems Dagblad
Invisible Man
Kunstenaars: Coco Duivenvoorde, Quinsy Gario & Jörgen Gario, Patricia Kaersenhout, We Sell Reality
Teksten door: Kalib Batta
Data: 6 september – 3 november 2019
Concept: Lennard Dost
Selectie kunstenaars: Lennard Dost
Curator: Liebeth Visee
De bovenste foto’s en de eerste twee foto’s linksonder © Bogdan Andrei Bordeianu. Foto’s rechtsonder © Quinsy Gario & Jörgen Gario
Invisible Man (1952) van Ralph Ellison is een complex, gelaagd verhaal van een anonieme zwarte man die zijn weg probeert te vinden in het Amerika van het begin van de 20e eeuw. Deze existentiële bildungsroman gaat over de zoektocht naar identiteit in een samenleving die het individu allerlei rollen probeert te laten vervullen. De hoofdpersoon voelt zich onzichtbaar omdat mensen om hem heen weigeren of niet in staat zijn zijn ware zelf te zien. Dit speelt zich af tegen de achtergrond van een racistische samenleving waarin de hoofdpersoon worstelt met contrasterende visies en stereotypen over wat een zwarte man is of hoe hij zich zou moeten gedragen.
Invisible Man raakte thema’s aan die ook in Nederland nog steeds actueel zijn. Wie is onzichtbaar in onze samenleving? Wie heeft de geschiedenis onzichtbaar gemaakt? De machtsstructuren die processen van (on)zichtbaarheid domineren zijn alomtegenwoordig, maar herkennen we ze?
In deze tentoonstelling keken kunstenaars kritisch naar de thema’s van Invisible Man in relatie tot onze hedendaagse samenleving. De tentoonstelling wilde een dekoloniale dialoog stimuleren en nieuwe concepten creëren over hoe we de conventies en stereotypen kunnen doorbreken die nog steeds ons handelen en denken beheersen. Dekoloniaal betekent dat men nadenkt over alternatieve manieren om de samenleving te organiseren; het verwerpt huidige structuren die nog steeds worden beïnvloed door koloniale denkwijzen. Dit voelt soms ongemakkelijk of uitdagend – we voelen ons minder veilig als conventies wegvallen. Maar het schept ruimte voor nieuwe mogelijkheden en stimuleert de discussie over een alternatieve toekomst.